Critica are nobila indatorire de a se apleca deasupra creatiie cu bogatia intregii culturi si nu cu idei preconcepute, inguste, ori cu tipare rigide care ar impiedica dezvoltarea ei fireasca. (Ion Dodu Balan)
Responsabilitatea sociala a criticului se vede in seriozitatea si comprehensiunea cu care urmareste fenomenul literar, in obiectivitatea cu care exprima judecatile de valoare, in suportul lor stiintific, in pasiunea pentru nou si actual, in tinuta sa etica ireprosabila. (Ion Dodu Balan)
Fraa critica, opera de arta e lipsita nu de umbra ei subordonata, ci de lumina chemata sa-i valorifice statura. (Aurel Baranga)
Critica literara e obligata prin insasi epoletul ei sa fie stiintifica, obiectiva, sincera, necrutatoare. (Aurel Baranga)
Nu e oare polemica cu propria imagine cel mai feriict mijloc de a descoperi lumea necunoscuta careia ii stai in fata? (Eugen Barbu)
Gandesc despre critica doua lucruri care par contradictorii, dar care nu sint: 1) Criticul nu e altceva decat un om care stie sa citeasca si care invata pe altii sa citeasca; 2) Critica asa cum o-nteleg si cum as vrea s-o practic, este o inventie si o creatie continua. (Eugen Barbu)
Critica naste geniul, asa cum geometria naste figura, definind-o prin miscarea pe care o produce. (Eugen Barbu)
Critica e constiinta de sine a literaturii. (Nicolae Balota)
Critica este terenul pe care constiinta de sine a omului creator isi intreprinde lucid experientele sale. (Nicolae Balota)
Critica unei opere literare nu poate fi stiintifica daca nu este literara, adica artistica, daca investigatia stiintifica nu este comunicata prin intermediul artei. (A.E.Baconsky)
Criticul trebuie sa aiba un criteriu de judecata si acesta nu poate fi altul decat lupta pentru adevar. (Ioan Alexandru)
Pentru a judeca si a pretui meritul unui autor, trebuie sa cunosti bine timpul in care el a scris, gradul de cultura a limbei, in care el a scris, gradul de cultura a limbei, in care a fost indemnat a scrie si dificultatile de tot soiul, prin care geniul sau si-a facut drum, pentru ca sa iasa la lum
Lesne a critica, dar anevoie a alcatui. Pana nu vei alcatui si tu, nu critica pe altul. (Proverb romanesc)
Nu critica pe cel ce a scris, ci mai bine fa si tu ceva mai bun decat acela ce a scris. (Proverb romanesc)
Indrazneala afirmarii este virtutea cunoasterii. (Dumitru Popescu)
Afirmarea omului in afara criteriului valorii si al dreptatii, prin intermediul alotra, prin dependenta de altii, e o infrangere morala, deci o inrobire a personalitatii. (Dumitru Popescu)
Afirmarea inseamna munca, inseamna folosirea energiei si cunostintelor in slujba obligatiilor institutiei sau intreprinderii, inseamna sa-ti spui spui parerea acolo unde sint lipsuri, sa apreciezi realist ceea ce faci bine, sa te corectezi cand gresesti, sa te perfectezi unde simti ca emai multa nev
Afirmarea este un ideal firesc si corect. Afirmarea inseamna nu neaparat dorinta expresa de a urca vertiginos scara ierarhica, ci in primul rand realizarea de sine, desavarsirea profesionala si morala. (Gheorghe Marin)
Critica e usoara, arta e grea. (Proverb francez)
Cati oameni, atatea opinii. (Proverb bengalez)
Afirmarea nu este un proces finit, obtinut o data pentru totdeauna, asa cum ea nu vine de la sine, ci printr-o continua munca, prin eforturi maxime de a "smulge" din tine tot ceea ce poti da. (Vartan Arachelian)
O afirmare metafizica se sprijina de altfel intotdeauna numai pe o argumentare aproximativa si nici nu poate sa ridice alte pretentii. (Lucian Blaga)
Actorul trebuie sa dispuna de o memorie fidela, necesara la insusirea textului dramatic, a diferitelor gesturi, expresii ale fetei, precum si a miscarilor pe scena. (Stefan Zisulescu)
Actorul este fiinta care prin insusirea unei mari mobilitati, capabila sa-si asume chipuri de manifestare si reflexe inedite fata de felul sau obisnuit de-a fi, realizeaza peregrinarea in cele mai variate forme de individualitate. (Tudor Vianu)
Nici o arta nu reflecta cu atata plenitudine esenta unei epoci, idealurile ei, proportiile ei istorice, cum o face teatrul. Lucrul e de la sine inteles, caci teatrul a insemnat totdeauna o interactiune vie intre ideile (intruchipate pe scena) si atitudinea nemijlocita fata de ele a maselor din sala
Calitatea piesei se defineste prin calitatea ideilor sale. (G. B. Shaw)
Bucuria, forta si intelingenta: iata conditiile principale ale unui teatru popular. Teatru trebuie sa fie o lumina pentru inteligenta. (Romain Rolland)
Prima conditie pe care trebuie s-o indeplineasca formula unui teatru popular este sa fie un prilej de destindere. (Romain Rolland)
Superioritatea teatrului consta in faptul ca pune stapanire cu indrazneala pe instincte si le sculpteaza pe viu. (Romain Rolland)
Un adevarat teatru popular trebuie sa tina seama de psihologia oamenilor carora li se adreseaza. (Valeriu Rapeanu)